Recenzie „Pe aripile vântului”: forța pământului natal

Povestea începe în aprilie 1861, imediat înainte de izbucnirea războiului civil dintre Nord și Sud, atunci când Scarlett are şaisprezece ani, şi se desfăşoară pe parcursul a mai mult de un deceniu, încheindu-se atunci când Scarlett are douăzeci şi opt. În acest timp ea traiește un război, moartea celor apropiați, îşi pierde doi soţi, are copii, şi evolueaza de la tipica southern belle la o femeie de afaceri abilă. Scarlett este, prin definiție, o supraviețuitoare.

GoneWind01

După cum îi spune tatăl său, Gerald O’Hara, în scenele de deschidere ale filmului, terenul ar trebui să fie preţuit, deoarece poate supravieţui imprudenţei omenirii. Acesta prevede sfârșitul filmului, când îi spune lui Scarlett cât de important va fi pământul în viața ei.

Cu toate acestea, până nu scapă din Atlanta aflată în plin asediu şi se întoarce la casa distrusă, Scarlett nu începe sa creadă în învațăturile tatălui său. Deşi vechiul ei stil de viaţă este distrus, Scarlett luptă pentru a menţine pământul, pentru că este tot ceea ce a mai ramas dintr-o lume pierdută. În timp ce este plecată în Atlanta urmând drumul antreprenoriatului, Scarlett ştie că pământul va fi acolo, o va aștepta. După ce Melanie, Bonnie şi Rhett pleacă din viața ei, Scarlett utilizează terenul pentru a se regenera asemenea unui Phoenix din propria-i cenușă. Vechiul Sud, așa cum ea și ceilalți îl cunoșteau, piere, se duce pe aripile vântului, însă atâtat timp cât pământul rămâne, oamenii săi vor fi întotdeauna capabili să înceapă viaţa din nou.

În plus, faţă de ceea ce reprezintă pământul pe care a fost construită, Tara serveşte ca un simbol al familiei şi ca sentiment de continuitate pentru Scarlett. După ce mama ei moare şi tatăl ei cade pradă depresiei, Scarlett nu permite surorilor ei să spună nimic rău despre Tara, dojenindu-le că ar fi o ofensă adusă părinţilor pierduți. Prezenţa Tarei o mângâie pe Scarlett după respingerile lui Ashley şi îi oferă o apărare fizică împotriva lui Johnas Wilkerson, atunci când încearcă să o intimideze, lovindu-l cu un bulgăre din pământul roșu al moșiei. Când Scarlett se mută în Atlanta şi se imbogateste, ea nu uită de Tara, asigurându-se că rămâne frumoasă şi bine îngrijită. După ce Rhett pleacă, Tara serveşte ca singurul loc în care Scarlett se poate recupera după lovitură şi unde își poate linge rănile în pace.

Pământul este un simbol al ființei și al vieții, protector împotriva oricărei puteri de distrugere. Este asimilat cu mama, un simbol de fecunditate și regenerare: “El naște toate ființele, le hrănește, apoi primește din nou germenele fecundator” (Eschil, Cheforele, 127-128). Pământul este utilizat și în înmormantari simbolice, analoage imersiunii baptismale, fie pentru a vindeca și a întări, fie pentru a complete ritualurile de inițiere. Ideea este întotdeauna aceeași: a regenera prin contactul cu forțele pământului, a muri într-o formă a vieții pentru a renaște într-alta.

La același ritual asistăm și în scena finală din Pe aripile vântului, când Scarlett copleșită de pierderile succesive, în genunchi la marginea scărilor, are o revelație și îsi amintește ceea ce tatal său a invațat-o, ”Pământul este singurul lucru care contează, este singurul lucru care dăinuie”, plănuind astfel să se întoarcă acasă, la Tara, pentru a-și recâștiga viața pierdută. Aceeași practică se întâlnește și la triburile din Bolivia, astfel când un grup vrea să se regenereze spiritual, practică un fel de reîntoarcere la pământul natal, „Un spatiu sacru își trage validitatea din permanența hierofaniei care l-a consacrat odată. Iată de ce cutare trib din Bolivia se întoarce la locul presupus a fi fost leagănul strămoșilor săi de fiecare data când simte nevoia să-și reînnoiască energia” (ELIT, L’experience mystique et les symbols chez les primitifs, pp188-189).

Astfel Anteu, în lupta sa cu Hercule, îsi reînnoia forțele ori de câte ori atingea pământul, sursa fundamentală de energie;

EarlyTai-Yai-Art-Burmese-buddha-Statue-2018

Buddha, reprezentat în momentele de inspirație, atingea pământul cu o mână, pentru a sublinia faptul că păstrează contactul cu efluviile telurice.

La Tara, pe pământul său natal, Scarlett îi ajută și pe ceilalți să se refacă, o duce pe Melanie bolnavă dupa naștere și pe copilul nou născut al acesteia la Tara unde îi ajută să se însănătoșească, iar Ashley după război, se reface în același cadru benefic și regenerator.

Pentru Scarlett, Tara este și un simbol al identității, fără de care s-ar pierde pe sine, pentru Tara se căsătorește cu Kennedy și se simte profund insultată atunci când cineva se oferă să o cumpere, Scarlett: ”Pleacă de pe aceste trepte, gunoiule. Pleacă de pe acest pământ!” aruncându-le pământul roșu drept în ochi, furioasă și fără a se gândi la consecințe.

0d32b76f1329ff7931e7efa2a1142194--wind-movie-le-vent

Prezența unei femei de o moralitate îndoielnică este însuportabilă pentru Scarlett, de parcă ar întina imaginea pământului mult iubit, de unde și agresivitatea cu care își apără proprietatea. Atunci când Tara este în pericol, își canalizează întreaga energie pentru a o salva prin orice mijloace, chiar dacă asta înseamnă a minți, înșela sau a-și trăda propria soră.

Gerald O’Hara îşi exprimă această filozofie la începutul filmului, într-un efort de a o mângâia pe Scarlett atunci când aceasta află de angajamentul pe care Ashley și l-a luat față de Melanie. Gerald subliniază importanţa terenului, şi a Tarei, în special, prefigurând astfel sfârşitul. Scarlett respinge iniţial ideea că terenul poate fi mai important decât obținerea lui Ashley, bărbatul de care e îndrăgostită. Cu toate acestea, iubirea pentru Tara motivează din ce în ce mai mult acţiunile lui Scarlett. Ani mai târziu, Ashley pune în mâinile lui Scarlett un pumn de pământ roșu – pământul Tarei şi îi spune că ea iubeşte Tara mai mult decat îl iubeşte pe el. Scarlett îşi dă într-un final seama că Ashley are dreptate.

Până la sfârşitul filmului, Scarlett este abandonată de iubirea adevarată şi numai gândul la Tara îi dă speranţă şi confort. Ea ştie că de multe ori acţionează imoral şi că se confruntă cu situaţii extrem de dificile, iar pentru a evita sentimentele de vinovăție și de neputință, pur şi simplu evită să reflecteze asupra vieții sale. Scarlett ştie că în cele din urmă trebui să reflectează avand în vedere situaţia, dar întotdeauna amână pentru mâine, un “mâine”, care nu vine cu adevărat niciodată. Discursul lui Gerald prezice cu exactitate sfârşitul romanului: Scarlett pierde dragostea ei pentru Ashley, relația ei cu Melanie şi căsătoria cu Rhett, şi numai Tara „durează.” Pamantul natal care o va ajuta să se regenereze și îi va da forța necesară elaborării unor viitoare planuri de viață.

Partea complementară a lui Scarlett este Rhett Buttler, personaj care, ca si Ashley, este conștient de relația specială pe care eroina o are cu pământul: “Din pãmântul acesta roșu al Tarei îți vine forța, Scarlett. E parte din tine, așa cum tu ești parte din el.”

gone-with-the-wind-gone-with-the-wind-4377797-1024-768

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s